Pages

May 25, 2014

Wat ik nou toch heb?

Af en toe koop ik het enige Nederlandse borduurtijdschrift, Borduurblad. Ik had ooit een abonnement, ik heb dus alle edities vanaf nummer 1 tot en met nummer 30 en een flink aantal losse nummers.

Nadat ik een tijdje bewust niks gekocht had, zie ook mijn pagina "The BIG To Do List", kocht ik nummer 61. Want voorop prachtige kapucijn aapjes van Jayne Netley Mayhew.


Tot mijn grote verbazing blijkt echter het patroon opgetekend met XX-garen? Oooookee, onderzoek... XX-garen wordt sinds enige tijd (exclusief) door Borduurblad geïmporteerd en via hun webshop verkocht.

Prima, maar en daar komt mijn hele grote maar.... ik heb al een hele collectie DMC én Anchor garens. Letterlijk alle nummers van beiden in huis, jaren vergaarwerk, dank u wel.
Volgende maar... zou ik al overwegen om een derde merk garen te gaan gebruiken (antwoord nee, dat je het maar vast weet) dan belooft Borduurblad dat een garen bestelling minimaal twee weken onderweg is! Ik weet best dat er zo'n spreekwoord is "wat je van ver haalt is lekker" maar als je toch besluit om exclusieve verkoper te worden van een garen dan zorg je toch voor een fikse voorraad? Zie je het voor je dat je naar je lokale DMC winkel gaat, als je die nog hebt, en hoort dat je 2 weken op een strengetje zwart moet wachten?
Laatste maar... dit garen is van polyester. Noem me een traditietrutje maar ik borduur graag met gemerceriseerde katoen. Ik weet namelijk wat ik daarvan kan verwachten. Ik weet ook wel dat een aantal kleurnummers van DMC en Anchor veel lichtgevoeliger zijn dan andere en dat 100% kleurecht, daarvan weet ik ook dat het onzin is. Ik heb geen idee hoe polyester voelt om mee te borduren.

Mijn vervolgonderzoek was dus een speurtocht naar een omnummerlijst... Niet in het blad. Daar staat een gedrukte kleurentabel met natuurlijk één pagina verder de bestellijst.
De website dan. Of je nou de .nl, de Engelse .com of de Duitse .de variant in je browser intypt... maakt niet uit. Je komt telkens bij de Nederlandse Borduurbladshop uit. Daar zoeken dan. Mooi niks, elke tab geprobeerd maar nergens een lijst voor omnummering.
Google. Ook niets... Alleen links naar, opnieuw, Borduurblad.
Facebook. Aha, er is een XX-garen Facebook pagina. Op die pagina een paar berichten en een vraag van een dame voor een omnummerlijst. En het antwoord? Ja, er is een lijst. In de webshop (ja, ja, waar dan?) en we kunnen hem mailen, stuur maar een mailtje naar het mailadres van de webshop. (Word je er al tureluurs van?)

Mail gestuurd, geen antwoord, beetje geduld gehad, reply gepost op de Facebook pagina, geen reactie. Zou de omnummerlijst ook uit Azië moeten komen? Wel jammer want ik wilde dit weekend graag kapucijn aapjes borduren.

Ik ben natuurlijk ook niet gek dus ik ben met die kleurentabel aan de slag gegaan. Laat nou die 447 kleuren van XX-garen in precies dezelfde kleurgroepjes van de 447 kleuren DMC zijn opgedeeld! Och en laat dat nou op de kleurkaart van DMC ook in precies dezelfde kleurvolgorde op de kaart staan. Als je dus de gelukkige bezitter bent van een DMC kleurenkaart dan kun je vrij eenvoudig zelf omnummeren. Ik realiseer me echter dat echt niet iedereen zo'n borduurdebiel is als ikzelf. Aan de slag dus. Binnenkort hier een pagina met een omnummertabel voor al die eigenwijze borduursters die net als mijzelf DMC en Anchor misschien wel veel te duur vinden maar toch echt niet bereid zijn om over te stappen op een ander garen.

Voor Borduurblad een gemiste kans. Ik snap het hoor, dat je je eigen garen wilt promoten, maar een levertijd van twee weken, geen reactie op vragen en slechte service door de afwezigheid van een omnummerlijst. Of ik nog eens een editie van Borduurblad koop... Daar ga ik nog eens heel hard over nadenken.

Veel borduurplezier!
Monique

2 comments:

  1. Ik ben het hier helemaal mee eens!

    Julia

    ReplyDelete
  2. Kan je geen ongelijk geven. Ben ook fervente borduurster en verander niet van merk garen, zeker niet als ik zolang op een strengetje moet wachten. Kwaliteit heeft uiteraard altijd zijn prijs maar loont zich.

    ReplyDelete